2017. évi beszámoló az egyesület tevékenységeiről

Szászvári Mocorgók Szabadidő Egyesület  2017. évi beszámolója

Január 28. Futás az oviért!

Jótékonysági program. Helyszín: Szászvár, Borház és környéke

Mocorgásunknak ezúttal szomorú apropója volt. 2017. január 11-én késő délután tűz ütött ki a szászvári Hársvirág Óvoda kazánház helyiségében. A tűzben többek közt a gyermekek játékai és sporteszközei is odavesztek. A Szászvári Mocorgók jótékonysági futást szerveztek néhány helyi egyesület összefogásával az óvoda javára. Sokan álltak rajthoz a szászváriak közül, tagjaink és a távolabbi környékről hozzánk érkező futók is megmozdultak. A gyűjtés már a rajt előtt megkezdődött, nagyobb összegeket kaptunk baráti társaságoktól, együtt dolgozó csapatoktól és magánszemélyektől is. Rajthoz álltak rendőrök, katonák, mentősök is. A befolyt összegből a tűzben megsemmisült játékokat és sporteszközöket kívántuk pótolni. Az összeg, amit sikerült összegyűjteni a sport segítségével a Szászvári Hársvirág Óvoda részére:154,750 Ft! Ez az összeg a futás után még gyarapodott, így végül 182.000 Ft-ot költhettünk az ovisok javára! 75-en álltak rajthoz + 2 bébi! Csodás délelőtt volt, kitűnő futókkal. Helyesen és nemesen cselekedtünk.

Itt került meghirdetésre második alkalommal pontgyűjtő akciónk, amivel idén is sportolásra ösztönöztük a gyermekeket, felnőtteket. 28 fő nevezett az egész éves versengésre, közülük év végén 21 főt jutalmaztunk meg!

Március 04. Egészségnevelési nap az iskolában

Ismeretterjesztő program. Helyszín: Szászvár, Kiss György Ált. Isk. és AMI

Újra részt vehettünk az iskola Egészségnevelési napján. "Mocorgok a Mecsekben" címmel rajzpályázatot hirdettünk előzőleg a tanulók között. Már a zsűrizés folyamán is nagyon nehéz dolgunk volt! Alig tudtuk kiválasztani a díjazandó alkotásokat. Az iskolában a rajzok eredményhirdetésével kezdődött a program. 120 db rajz közül 7 alkotás kapott díjat, bár ennél sokkal több nagyon jó rajz készült el a felhívásunkra! Ezután évfolyamonként látogattak el hozzánk a gyerkőcök. Az alsó tagozatosoknak - a bemutatkozásunk után - egy turista táskát kellett összeállítani az általunk felkínált dolgokból, majd közösen megbeszéltük, hogy miért is kellenek a kellékek a táskába. Minden évfolyam nagyon ügyesen teljesítette a feladatot. A felsősökre komolyabb, elgondolkodtatóbb feladat várt, kvízjáték. Ők is ügyesen voltak. Nemcsak a diákokat, hanem tanáraikat is próbára tettük. Szinte minden évfolyamban volt pontgyűjtős gyermekünk, ők diáktársaik előtt meséltek élményeikről. Eredményes és vidám napot tudhattunk magunk mögött.

Március 26. és április 02. Turistajelzések festése

Csapatunk útra kelt, hogy turistajelzéseket fessen fel a Kiss György Emléktúra induló-érkező szakaszán, összekötve a település központjától a Bányatelep felé induló induló piros kereszt jelet a Csöpögő árokban elhaladó zöld kereszt jelzéssel. A zöld négyzet turistajelet több szakaszban festettük fel,először az első szakaszt teljesítettük, a fehér alapozást. Segítségünkre volt Butschli Péter a Dobogó Egyesület elnöke, aki megtanította, hogyan válasszuk ki a megfelelő objektumokat, miként kell megtisztítani, előkészíteni azokat a jelzések felfestése előtt. Ellátott minket a megfelelő sablonokkal. Azóta megtörtént a zöld négyzetek festése is.

Április 20. Közgyűlés

Éves közgyűlésünkön meghallgattuk az egyesület 2016-os beszámolóit a pénzügyekről és a tevékenységeinkről, átbeszéltük 2017-es programjainkat, illetve ismét új tagokat vettünk fel sorainkba. 2017-ben első ízben nyertünk támogatást NEA pályázaton, ennek felhasználását is megbeszéltünk.

Április 23. Sándor János (bazsarózsa) emléktúra

A hagyományőrző emléktúrára menetrend szerinti járattal indultunk a Hidasi völgy bejáratáig.
A táv kb. 20 km volt, nyugodt többszöri pihenős túra, gyerekekkel is könnyedén teljesíthető volt. Az időjárás kicsit megviccelt minket, hóréteg alól bukkantak ki a bánáti bazsarózsák. A túrát Berki László tagtársunk vezette.

Április 30. Kiss György Emléktúra

Nagy szobrászunk tiszteletére harmadik alkalommal szerveztük meg emléktúránkat, melyet óriási érdeklődés fogadott. Berki László csodálatos útvonalat tervezett, 36, 18, 10 km-es távokon. A 60 fő szászvári túrázó mellett 24 más településről érkeztek hozzánk turisták!  Kitűzőt, bőséges finom falatokat, emléklapot, csokit és persze barátságos fogadtatást kaptak a hozzánk érkezők.

Május 24. Kihívás napja, helyszín: Sportpálya

Cooper tesztet futottunk újra. Minden évben ezen a futáson mérjük fel állóképességünket, fejlődésünket. 26 futó állt rajthoz, ahol meglepve tapasztaltuk, hogy a legkisebbek is milyen kitartóak! A bemelegítés előtt jutott idő egy kis játékra is.

Május 26. Sporteszközök átadása az ovisoknak

A januári jótékonysági futás után felkerestük az óvodavezetőt, egyeztetve vele kiválasztottuk a megfelelő sporteszközöket. Az eszközök két részletben érkeztek meg az óvodába április és május hónapban, 182,000 Ft értékben. Egy 3 részes óvodai tornaszekrény, hozzá kapcsolható létra-mászóka és csúszdalap, 2 tornazsámoly, 2 db 5 részes body roll hengercsalád és 2 tornaszőnyeg került le a szállító autóról. A fennmaradó pénzen Mocorgós matricával ajándékoztuk meg a gyermekeket. Jobb alkalom nem is lehetett volna az adományozásra, mint a gyermeknap. A Borbaráti Kör képviseletében Juhos Dániel, a Mocorgókat képviselve Hang Csaba elnökön kívül néhány tagunk is eljött, hogy összeállítsuk az eszközsort, amit aztán a gyerkőcök egytől-egyig kipróbálhattak. Csaba elmesélte a gyerekeknek, hogy miért is látogattunk el hozzájuk, mi volt az a szomorú apropó, ami miatt az adományozásra sor került, és azt, hogy a sportnak mekkora összetartó ereje van. Megható pillanatok voltak. A gyermekek ezután boldogan vették birtokba a sportszereket! Közreműködő partner egyesületek: Szőlő- és Bortermelők Baráti Köre Egyesület, Szászvári Polgárőr Egyesület, Szászvári Nőegylet.

Június 10. Barátság-futás és Mocorgó Piknik a Horgásztónál

Évek óta a horgászverseny mellett közös programként baráti futást szervezünk, majd közösen sütögetünk, pihentünk barátainkkal. Ez 2017-ben is így zajlott. A futást a kárászi adótorony irányába szerveztük, 2-21 km-es távok között szabadon választható távokon, természetesen földesúton, kb. 30 fő részvételével. A futás után együtt töltöttük a napot csapattársainkkal, így mi is kikapcsolódtunk, lazultunk egy kicsit.

Június 25. Máré-maraton erdei futóverseny, helyszín: Magyaregregy

Aktívan részt vettünk a verseny szervezésében, illetve jónéhány tagunk a versenyen is részt vett. Ez az a verseny, amely megmozgat barátokat és civil szervezeteket egyaránt - szellemisége miatt – hiszen egy elvesztett barát emlékére szervezzük évről-évre, így mindenki szívvel lélekkel segédkezik. A rajtnál a vártnál is többen álltak! Díjaink most is bőségesek voltak, nagyon szép kerámia befutóéremmel ajándékoztunk meg minden futót. A távok teljesítése után megfáradt vagy felfrissült sportolóinkat finom, házias falatokkal kínáltuk idén is.

Július 08. Holdvilág éjszakai túra

Kalandos éjszakai túrát szerveztünk a holdvilágos éjszakán. Sajnos a nyársalás elmaradt a szárazság és a tűzgyújtási tilalom miatt. 47 túrázó vágott neki a túrának, hogy teljesítse a Berki László által megtervezett útvonalat! A gyerekek bátran meneteltek elől fejlámpáikkal. Többszöri pihenővel, a magunkkal vitt szendvicsek elfogyasztásával lazítottunk közben. Érdekes és izgalmas program volt.

Augusztus 09-11. Mocorgó tábor

Régi vágyunk valósult meg: az első Mocorgó tábort sikerült megrendeznünk! A háromnapos táborban mindhárom szakágunkat felvonultattuk a gyermekeknek, kiegészítve növényismeretekkel és íjászkodással. A tervezett programon kicsit módosítottuk közben az időjárás miatt (kánikula). A futást úszással helyettesítettük. A gyerkőcök őrsökbe verődve teljesítették az akadályverseny kihívásait a természetben. Számháborúztunk és a végén nyársaltunk egy jót. Deák Attila gombász, Sashagyi Hilda néni gyógyfüves, és a Máré íjászai segítették programjainkat. Reméljük lesz folytatás!

Augusztus 12. A Szászvári Nőegylettel közösen főztünk a Falunapon.

Augusztus 20. Szászvár kör / Csongor Győző emlékverseny, helyszín: Szászvár és környéke

2017-ben ötödik alkalommal futottunk, ismét 3 távon indulhatnak a megmérettetésen sportolóink. A Szászvár kör versennyel a továbbiakban emléket szeretnénk állítani néhai testnevelés tanárunknak, atlétika és kézilabda edzőnknek, mentorunknak, támogatónknak, osztályfőnökünknek, Csongor Győzőnek. Majd' mindannyiunkat ő vezetett be a sport világába, sokat tanultunk Tőle, merítettünk Belőle. Útmutatásai végigkísértek eddigi utunkon. A rendezvényen részt vettek családtagjai, és számos ismerős sportoló. A megvendégelés itt sem maradt el, finom gulyáslevest ebédeltünk Tóth Tamás tagtársunk jóvoltából.

Szeptember 04. Szászvár Pokla

Sajnos ez a rendezvényünk technikai okok miatt elmaradt.

Szeptember 08. Szarvasbőgés túra

Rövid túránkat a főtérről a Béke aknához felsétálva terveztük. Vadászterüreten hallgathattuk a szarvasokat, természetesen a megfelelő engedélyeket beszerezve ehhez.
A túrán vadász és erdész szakember is jelen volt. a programot Berki László vezette.

Szeptember 16.  Szedd szebbé Szászvárt!

2017-ben nem választottunk önálló szemetes gócpontot, hanem mi is csatlakoztunk az országos TeSzedd akcióhoz, ami a település szervezésében zajlott. Falunk utcáit végigjárva örömmel tapasztaltuk, hogy kevés az elszórt szemét! Azért mégis összegyűlt néhány zsák. Az időjárás nem kedvezett, hamar eleredt az eső. A Szent István Közösségi Ház munkatársai gondoskodtak a megvendégelésről.

Október 29. Aranyló Ősz túra

Ismét túrázni hívtuk a természet kedvelőit a Mecsek gyönyörű tájaira. Ezúttal az aranylóan színes őszi erdőbe invitáltuk Túratársainkat. A túra útvonalait Berki László gyakorlott túrázó és túravezető állította össze. Reggel 8 órától megrohamoztak minket a túrázók és autóikkal ismét megtöltötték a vásártér egy részét. A rossz idő ellenére 73 túratárs zakatolt a nem könnyű pályán. A hosszú távon indulók fele futva teljesítette a távot. Jelen volt Strasser Péter a Baranya Megyei Természetbarát Szövetség alelnöke, aki mellesleg a mecseki túraútvonalak nagy részét gondozza és festi. Jelen volt továbbá egy háromszoros Spartathlon futó is. A Bodri Trail és a Korinthosz versenyek speakere is nálunk járt. Több ismerős arcot, visszatérő túrázót is üdvözölhettünk. A vezetett túrában résztvevőknek külön dicséret, remekül helyt álltak!

December 03. Mikulás futás és Pontgyűjtőink értékelése

Egyesületünk 2017-es Mikulás futás programja, a térségben közreműködő Keleti-Mecsek Egyesület, a Zöld-Aktív Szociális Szövetkezet együttműködésével a Vöröskereszt Baranya Megyei Szervezete „Önként Önért!” programja (Pályázati azonosító: : EFOP-1.3.5-16-2016-00464) keretében valósult meg. Mint már megszokhattuk, a Mocorgók ismét ideális időjárási körülmények között (hóesés) rendezte meg évi utolsó sporteseményét. Ismét minket választott az igazi Mikulás! Nagyon örült, hogy közel hatvan emberkét ajándékozhatott meg! Közülük mintegy negyvenen gyermekek voltak. Mindenki becsületesen lefutotta a kijelölt távot 1 és 14 km között. A futást pontgyűjtőink jutalmazása követte. A rendszeresen sportoló és rendezvényeinket látogató személyek kaphattak idén is jutalmat. Az értékes ajándékcsomag  a túrázáshoz kapcsolódó ajándékokat rejtett. Szerettük volna, ha további ösztönzést kapnak azon gyermekeink, akik nem tudták teljesíteni a kiírt követelményeinket, de részt vettek a nyári táborban, vagy az egyesülethez kapcsolódó egyéb programokon. Így ők is kaptak egy-egy kisebb értékű ajándékcsomagot.

Jövőre Veletek ugyanitt! :)

December 17. Mocorgók a “Negyedik Láng” verseny- és élményfutáson Dombóváron

Első alkalommal szaladtunk ilyen nagy létszámmal idegen versenyen. Mondanom sem kell, az egyik legvidámabb társaság voltunk a sok közül. Külön öröm, hogy együtt sportolhattunk egész évben távol lévő tagtársainkkal. Dobogósunk is lett, illetve többen közülünk az élmezőnyben végeztek. Jó kis verseny volt rengeteg futó ismerőssel és ajándék hegyekkel: póló, gyönyörű befutóérem és finomságok, megjegyzem, minden ingyenes volt! A következő évben több hasonló közös versengést is tervezünk, szeretnénk egységben példát mutatni a sporttevékenységünkkel másoknak.

- Egyesületünk a NEA 2017. évi működési pályázatán (NEA-MA-17-M-1448) 200000 forint vissza nem térítendő támogatásban részesült. A támogatásból az egyesület működési költségeit fedeztük. A támogatás hozzásegítette az egyesületet, hogy a 2017. évi programjait sikeresen meg tudta valósítani.

- Tagjaink számos magyar és külföldi rendezvényen sportoltak ez év folyamán is, több esetben dobogós helyezést is elérve. A teljesség igénye nélkül:

Januárban a Bonyhád-Szálka-Bonyhád futáson.

Márciusban a Pécs-harkány futóversenyen vettünk részt, emellett újabb érdekes apropóból futottunk. Falubemutató körre hívtak bennünket. Egy  ismerős futótársunk meghívására országos sportesemény részesei lehettünk mi is, ha futottunk március 15 és 19. között. Fényképeket készítettünk a falu nevezetességeiről, majd feltöltöttük a képeket a legnagyobb közösségi oldalunkra.

Áprilisban a Pécs melletti Malomvölgyi tónal a Sry Cinmoy Marathon Team által szervezett futóversenyen, a Palkonyai dűlőfutáson, a szekszárdi Esőmanók jótékonysági futáson, illetve a Vivicittá városvédő futásokon.

Májusban a Tolle Borvidék félmaraton versenyen váltót futottak tagjaink, az Ultrabalatonon szintén képviseltettük magunkat.

Augusztusban a pécsi Pogány repülőtéri éjszakai félmaraton futáson. a Korinthosz futáson Szekszárdon.

Szeptemberben a Bonyhád-Bátaszék futáson.

Októberben a Spar Budapest Maraton versenyen egyéniben és váltófutásban is indultak tagtársaink, emellett kis csapatunk részt vett a Horvátországi Papuk hegységben egy túrán az Unesco Geoparkban.

Decemberben a fent említett “Negyedik láng” verseny- és élményfutáson Dombóváron, a K&H Balaton Maraton futóversenyen, a Szilveszter napján megtartott bonyhádi Malackergető futáson, ahol Mokos Kristóf Máté 2. helyezést ért el.

- Új programként januártól Hang Csaba vezetésével és Orsós Ferenc közreműködésével atlétika,  futó- és erősítő edzéseket szerveztünk az érdeklődők részére bemelegítéssel, futással, játékos feladatokkal, melyek fejlesztik az állóképességet. Ez a program nagyon sikeresnek bizonyult, a gyermekek szüleikkel együtt vesznek részt az edzéseken. A programok az időjárás szerint változnak, lehetőség szerint sokat mozgunk friss levegőn. Stresszoldó gyakorlataink a következőek: önfeledt szurkolás, hangos kacaj, így állítjuk be a testi-lelki harmóniát. Ez az edzés folyamatos, 2018-ban is folytatódik majd. Minden héten hétfőn 17:00 órakor találkozunk a sportpályán, rossz idő esetén a tornateremben.

- 2017-ben több szervezet is megkereste egyesületünket az együttműködés reményében. Amiről már biztosan beszámolhatunk, az egy közösen megvalósítandó pályázat a györei iskolával: Projekt címe: „Központban az iskola Györén”

Projekt azonosító: EFOP-3.1.9.- 17-2017- 00023

„Iskolaközpontú helyi együttműködések támogatása”

Ennek programjai: 1 napos túrák és 2 napos kirándulások 3 tanéven keresztül.

- Működésünk sikerességét mi sem bizonyíthatja jobban, mint az a tény, hogy taglétszámunk az alapítás óta négyszeresére emelkedett, és folyamatosan bővül. Úgy érezzük, sportágaink terén nagyon hatékony az egyesület, tagjaink sokat dolgoznak ezek gördülékeny lebonyolításában - nem önmagukért, hanem a közösségért! Ez csak szívből jöhet!

Köszönjük tagjainknak és állandó segítőinknek az egész éves munkáját!

- Említésre méltó:

- Kiemelkedő Orsós Ferenc tagtársunk sportteljesítménye, 2017-ben is számos futóversenyen vett részt országszerte, reklámozva egyesületünket és programjainkat, emellett karate edzéseit sem hanyagolta el.

Szászvár, 2018. január 10.                                                                              Hang Csaba sk.                                                                                                                                                                                 egyesületi elnök